Kapitel 1
Välkommen
Hej och välkommen till vår handledarutbildning!
Den är i första hand tänkt för dig som ska ta emot en praktikant som är ny i Sverige eller håller på att lära sig svenska. Utbildningen har skapats av projektet Heltidsplan Nyanlända och finansierats av Asyl-, migrations- och integrationsfonden AMIF och Uppsala kommun.
Innehållsförteckning
Kapitel 1 Välkommen
Kapitel 2 Varför praktik?
Kapitel 3
3:1 Att vara handledare
3:2 Förberedelser
3:3 Praktisk handledning
Kapitel 4 Kommunikation
Kapitel 5 Praktikanten och språket
Diplom
Hur kapitlen är uppbyggda
Kursen består av 4 kapitel. I varje del varvas filmer, uppgifter och reflektionsfrågor.
Till varje kapitel finns en pdf att ladda ner och använda i arbetet. Se till att göra varje
avsnitt i lugn och ro.
Du kan pausa utbildningen när du vill, men kom ihåg att ladda
ner eller skriva ut svaren på dina reflektionsfrågor först för att inte riskera att de
försvinner. Kursen tar ca 1,5 timme att genomföra.
Diplom
I slutet finns möjligheten att ladda ner ett diplom för genomförd utbildning.
Kapitel 2
Varför praktik?
I det här avsnittet ska vi prata om olika anledningar till att en person får en praktik. Vi ska också prata om olika skäl en arbetsgivare kan ha för att ta emot någon som ska göra praktik.
Varför praktik?
Tack för ditt svar!
Så här svarade andra deltagare:
De svarsalternativ som inte visas har inte fått några svar.
Din praktikant behöver få ökade insikter kring arbetet och få praktiska erfarenheter och på så sätt bli mer anställningsbar.
Din praktikant har gått en utbildning och behöver nu omsätta de teoretiska kunskaperna i praktiska färdigheter.
Din praktikant behöver längre erfarenhet för att bli trygg och säker i sina yrkesuppgifter.
Din praktikant behöver språkträning.
Din praktikant funderar på att söka en utbildning inom din bransch och behöver pröva på yrket för att kunna fatta ett beslut.
Din praktikant behöver en aktuell referens.
Din praktikant önskar större insikt i sociala koder på arbetsplatser eller behöver kanske träna sin sociala kompetens.
Tydliga mål
Sammanfattning
- Reflektera: varför tar du emot en praktikant?
- Prata med din praktikant om syftet med praktiken.
- Hitta varierande och meningsfulla arbetsuppgifter.
Ladda ner svaren från reflektionsuppgiften
Kapitel 3
Som handledare fyller du en viktig roll för individen, arbetsgivaren och i förlängningen för samhället. Det finns många fördelar med att ta emot praktikanter.
3:1
Att vara handledare
Hur gör man för att bli en trygg handledare? Ingen är fullärd från början- det är något man måste träna på. Alla kan utvecklas och bli ännu bättre. Vi kommer att ge dig tips och råd som hjälper dig att vara väl förberedd när det är dags att möta din praktikant.
3:2
Förberedelser
I din roll som handledare ansvarar du för att praktikanten får en bra introduktion, att personen trivs och får en värdefull tid på arbetsplatsen. Genom att vara väl förberedd sparar du tid när praktikanten kommer och du ger ett gott intryck av dig och arbetsplatsen.
Praktikantens första dag
Praktikantens första tid är betydelsefull och kan påverka hur personen som kommer till dig
känner för yrket i framtiden. Här har du chansen att ge en bra start i yrkeskarriären!
Praktikantens första dag
3:3
Praktisk handledning
Sammanfattning
- Skapa ett tillåtande klimat
- Stegvis upptrappning av ansvar
- Det finns inte en korrekt handledarstil
- Hur en praktikant lär sig är individuellt.
Kapitel 4
Kommunikation
I det här avsnittet kommer vi att prata om strategier för kommunikation och ge tips om hur man ger återkoppling på någons arbete. I reflektionsuppgiften kommer du att få fundera över hur ni kommunicerar med varandra på ditt arbete.
Tips på återkoppling
- Ge både positiv och konstruktiv kritik
- Den andra måste förstå vad du menar, var noga med att anpassa ditt språk efter praktikantens nivå.
- Relatera gärna till en konkret situation eller händelse, till exempel något som hänt under dagen eller ett speciellt arbetsmoment.
- Rikta återkopplingen direkt till den det berör.
- Säg alltid “jag upplever”, inte “vi/alla tycker”.. Det ska vara dina egna tankar kring det arbete personen utför, alltså inte “flera av dina kollegor säger…”
- Beskriv det du ser men värdera inte.
- Ge specifik återkoppling, undvik svepande ordalag.
- Ge återkoppling på sådant som är möjligt att förändra.
- Lyssna på den respons du får.
- Skilj på beteenden och egenskaper. Återkopplingen ska främst fokusera på vad personen gör, alltså hur personen löser uppgifter och inte hur personen är. Det ska inte handla om personliga egenskaper.
- Att ge lagom mycket, i rätt tid, är bäst. Inte för sent.
Frågor till återkopplande samtal
Ladda ner PDFSammanfattning
- Lyckad kommunikation kräver bådas intresse. Lyssna aktivt
- Ställ öppna frågor
- Försök undvika onödigt svåra meningar och ord. Tydliggör arbetsplatsspecifika begrepp.
- Be din praktikant att upprepa din instruktion istället för att fråga “Förstår du?”.
- Om det skulle uppstå konflikter eller problem, se till att ha en dialog med tredje part (med den som skickat praktikanten eller med din chef)
Kapitel 5
Praktikanten och språket
I det här kapitlet kommer vi att ge dig tips på hur du kan prata lätt svenska. Du får lära dig några saker som kan vara extra svåra i det svenska språket. När du känner till dessa kan det underlätta kommunikationen och minska risken för missförstånd. Vi kommer också att berätta om hur olika språkinlärningen kan se ut hos olika individer och ge dig tips på vad du kan tänka på när du pratar med någon som är ny på det svenska språket.
Ett missförstånd
Titta på filmen och fundera - vad är det som händer? Varför förstår de inte varandra?
Ett missförstånd, fortsättning
Alla har olika erfarenheter av regler och rutiner från arbetsplatser. Idag får man ofta höra att det är positivt att ta egna initiativ och att det ska vara vägen till anställning. Praktikanten i filmen kan komma från en bakgrund där hen är van att få väldigt tydliga direktiv och där egna initiativ inte har varit någonting positivt. Därför går bara praktikanten i filmen ut i köket och sätter sig för att invänta nästa direktiv.
Sammanfattning
Träna på att förenkla ditt språk:
- Tala i enkla men korrekta meningar.
- Ta bort utfyllnadsord som “typ” och “så att säga”.
- Förklara sammansatta ord.
- Håll koll på om mottagaren förstår dina skämt.
- Ironi, metaforer och omskrivningar kan behöva förklaras.
- Förklara förkortningar och ord som är speciella för din arbetsplats
- Alla lär sig språk i sin egen takt
- Förbered praktikanten inför nya situationer
Diplom
Att avsluta praktiken
Skapa ditt diplom
Källor
Praktikanten
- Abrahamsson, Niclas (2009) Andraspråksinlärning, Lund: Studentlitteratur.
- Birge Rönnerfält, Marie & Norman, Eva (2015) Reflektion som arbetsutveckling, Stockholm: Stiftelsen Stockholms läns äldrecentrum.
- Birge Rönnerfält, M och Norman, E ur boken Kommunikation som arbetsutveckling
- Blom Agneta & Sparre Hannu (2012) Vårdpedagogik och handledning, Stockholm: Sanoma Utbildning
- Fiskerud, Maria & Segerfeldt Claes-Henry (2005) Den tydlige ledaren, Stockholm: Liber.
- Lightbown, Patsy M., & Spada, Nina, (2013) How Languages are Learned, Oxford: Oxford University Press.
- Partanen Petri (2007) Från Vygotskij till lärande samtal, Stockholm: Bonnier Utbildning
- Sandwall, Karin (2013)
- Föreningen Vård- och omsorgscollege (2018) Lyftpråket på jobbet! Handbok för arbetsplatser som vill arbeta språkutvecklande: Föreningen Vård- omsorgscollege: Stockholm